Autorica: Ana Grah, 4. razred medijskih tehničara
Mentorica: Marina Buhin, prof.
Dok se u nekim školama obrazovanje stječe kroz suhoparno učenje definicija, u Školi za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću Zabok, učenici su kroz projekt naziva Individualni pristup generaciji Z, imali priliku proširiti horizonte i naučiti mnogo toga o drugim kulturama, ali i komunicirati na stranom jeziku. Naime, u sklopu Erasmus+ projekta, koji financira Europska unija, održale su se dvije mobilnosti, u Češkoj i Italiji, koje su učenicima dale priliku da saznaju kako njihovi vršnjaci uče.

Motivi za pokretanje projekta
S ulaskom Republike Hrvatske u Europsku uniju, sve više škola se odlučuje na pokretanje projekata usmjerenih na generaciju Z, mobilnosti i učeničkih razmjena. Bogato znanje, iskustva i samopouzdanje koje sami učenici mogu steći kroz ovakve projekte je impresivno.
– Velika sam zaljubljenica u Erasmus i uvjerena sam da je njime i njemu sličnim projektima dana svima mogućnost da izađemo iz svojih zona ugode, upoznamo školske sustave i kulture zemalja EU i time proširimo svoje vidike te razvijamo kulturu prihvaćanja i tolerancije. Učenjem i radom u međunarodnom okruženju možemo i lakše procijeniti svoje dobre i loše karakteristike i kao pojedinci i kao ustanova – rekla nam je profesorica Barbara Hanjilec, koja je provela nekoliko Erasmus+ projekata.

Treba spomenuti i veliku količinu truda i bezbroj sati koje su profesorice Sanja Zagorec, Lahorka Bobinec, Nikolina Ptičar, Valentina Petric Klaužer, Dea Kovačević i Barbara Hanjilec uložile u realizaciju mobilnosti u Češku i Italiju. Uz nju su u samoj realizaciji sudjelovale i ravnateljica Božica Šarić te računovotkinja Blaženka Dlesk koja je bila velika pomoć pri pitanjima financijske prirode. Velik broj uloženih sati i truda pretvorio se u projekt koji je učenicima i profesorima iz Škole za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću Zabok donio nezaboravna iskustva iz Italije i Češke.
Ciljevi projekta
Kroz projekt poput ovog, želi se postići nekoliko ciljeva. Prvi, vrlo važan ishod koji donose ovakve mobilnosti, je modernizacija obrazovanja kako bi se nastavni proces uskladio s karakteristikama i mogućnostima novih generacija učenika. Generacija Z je odrasla uz tehnologiju i očito je da je prilagodba nastavnog procesa na digitalne alate i načine poučavanja neizbježna. Stoga se kroz ovakve mobilnosti pokušava pobuditi svijest nastavnika, koji sve što nauče kroz posjete drugim školama, mogu implementirati u svoj rad unutar učionica. Treći ishod koji škola želi postići ovakvim projektima je edukacija mladih o medijskoj pismenosti. Poznato je da se Generacija Z svakodnevno koristi raznim uređajima koji su povezani s raznim medijima, no većina korisnika tih istih medija nije educirana o tome što je zapravo stvarno i kojim izvorima treba vjerovati. Dio projekta su i studijska putovanja.
Mobilnost u Italiju
Tako je na početku ožujka dvanaest učenica i učenika krenulo na avanturu u Italiju, u posjet školi koja sa zabočkom surađuje već četiri uspješne godine. Bio je ovo uzvratni posjet jer su talijanski učenici prošle godine boravili u Zaboku.
Svaka ovakva mobilnost učenicima i nastavnicima pruža nova iskustva i znanja, pa su se tako učenici trećeg i četvrtog razreda medijskih tehničara iz Italije vratili puni doživljaja.
– Kroz Erasmus projekt sam naučila kako komunicirati s ljudima različitih kultura, razvila sam međunarodno prijateljstvo i proširila svoje horizonte – rekla nam je učenica Marta Svažić.

U Italiji su učenici u šest dana imali priliku razvijati svoje komunikacijske vještine i učiti o medijskoj pismenosti, kroz interakciju s četvrtim razredom srednje škole Liceo Statale Enrico Medi u Senigalli. Kroz interaktivne su radionice srednjoškolci, uz pomoć pametnih računala, tableta i mobitela istraživali o lažnim vijestima, raznim pojmovima koji će ih u budućnosti učiniti medijski pismenima te naučili osnove pisanja članka. No, najdraže im je bilo upoznavanje novih prijatelja i nove kulture.
– Kroz Erasmus+ projekt sam naučila puno novih informacija o medijskoj pismenosti, o pojmovima koje često viđam na internetu, a zapravo ne znam što znače. Naučila sam i nešto malo Talijanskog, ali više o njihovoj kulturi i hrani – dodaje učenica Leonarda Škreblin.

Hrvatski učenici kroz ovu su se mobilnost obogatili raznim iskustvima, kojih će se sjećati do kraja života, a posebno je zanimljivo što su primijetili razne različitosti između Hrvata i Talijana.
– Doživjela sam kulturološki šok kada sam se prvi put susrela s talijanskim načinom života, poput njihove opuštenije atmosfere i sporijeg tempa života – začudila se Marta.
Mobilnost u Češku
Za razliku od učenika koji su svoju mobilnost proveli kraj mora u Italiji, učenice trećeg razreda likovne umjetnosti i dizajna, sredinom veljače su posjetile Češki grad Olomouc. Tamo su u katoličkoj gimnaziji Církevní gymnázium Německého řádu, s učenicima dijelile svoja iskustva s aktivnosti Paint’n’talk, koja se ove godine provodi u ŠUDIGO-u, čiji je cilj osnažiti mentalno zdravlje polaznika same aktivnosti. Učenice su za vrijeme boravka sudjelovale u izvannastavnim aktivnostima likovnog karaktera. Nakon povratka u Hrvatsku, shvatile su koliko su obogatile svoje znanje i vokabular, s obzirom na činjenicu da su komunicirale na Engleskom jeziku.
– Za mene je glavni uspjeh mobilnosti u Češku razvijanje interpersonalnih vještina, kako u komunikaciji s kolegicama, tako i s učenicama, a i s partnerskom školom – naglasila je profesorica Dea Kovačević.
Planovi za budućnost
Hvale vrijedne mobilnosti u Češku i Italiju nisu kraj projekata.
– U veljači smo prijavili novi Erasmus projekt, ovaj put u području strukovnog obrazovanja i ukoliko nam bude odobren, 20 naših učenika iz smjera medijskog tehničara, dobilo bi mogućnost otići ma stručnu praksu u Španjolsku. U planu je i prijava za Erasmus akreditaciju, ali to je još daleko – ističe profesorica Hanjilec.
Ovakve bi se mobilnosti i učeničke razmjene trebale implementirati u program svake srednje škole te pružiti svojim učenicima da kroz Erasmus+ steknu nova znanja i poznanstva, koja se kasnije mogu pretvoriti u vrijedna prijateljstva i iskustva koja će im koristiti do kraja života.
– Definitivno se želim uključiti u ovakve projekte u budućnosti jer su ne samo da obogaćuju osobni razvoj, već pružaju priliku za povezivanje s ljudima diljem svijeta – zaključuje Marta.

