Obrazovanje je jedno od glavnih, a po mnogima i glavni stup društva. No, kako bi on uspješno odolijevao svim izazovima, potrebno je neprestano ulagati u njega i uvijek pratiti globalne trendove. Te činjenice su svjesni u Osnovnoj školi Mače koja trenutno sudjeluje, a po drugi put u kratkom vremenu, u pilot projektu cjelodnevne škole.
Unapređenje brige o djeci
Zbog toga su danas u Maču sklopljeni sporazumi između Ministarstva znanosti i obrazovanja, Krapinsko – zagorske županije i Općine Mače o realizaciji infrastrukturne komponente u sklopu projekta “Hrvatska ususret održivom, pravednom i učinkovitom obrazovanju”, a koji se financira iz zajma Svjetske Banke.
O samom opsegu ulaganja više je kazala pročelnica Upravnog odjel za javnu nabavu i EU fondove KZŽ Vlatka Mlakar istaknuvši kako su dosad već provedena dva postupka javne nabave te jedan postupak jednostavne nabave.
– Vrijednost danas potpisanog ugovora o rekonstrukciji i uređenju iznosi 108.056,25 eura, te se dalje nabavlja oprema i uređaji za eksperimentalni program cjelodnevne nastave u što ulazi didaktička oprema, oprema za dvoranu, školski namještaj i kuhinju te informatička oprema. Predstoje nam dva postupka za rekonstrukciju kotlovnice i za radove na elektroinstalacija i klima uređajima – kazala je Mlakar.
Zadovoljstvo oko unapređenja brige o djeci nije krila ni načelnica Mača Mladenka Mikulec Šimunec koja je apostrofirala kako je današnje potpisivanje sporazuma samo dokaz te brige.
– Često se uključujemo u suradnju s Osnovnom školom, pa smo tako uredili stazu u područnoj školi u Peršavesi, a ovdje smo uveli video nadzor. Sve to skupa, pa i ovaj program, čine našu okolinu sigurnom, a sve u svrhu kako bi djeca bolje usvajala znanja, a učitelji imali bolje uvjete za rad čime ćemo izgraditi bolje ljude za naše mjesto – poručila je načelnica Mikulec Šimunec dodavši kako je iznimno ponosna na ovaj projekt.
Ovom prilikom ravnatelj Osnovne škole Mače Vladimir Grudenić podsjetio je kako su oni već sudjelovali na pilot projektu, a to je bilo 2016. kad se uvodila eŠkola.
– Ovo je budućnost, a još smo više zadovoljni što smo prvi u Hrvatskoj koji uspijevamo pratiti korak javnih nabava što je samo po sebi teško i dugo traje. Ovo je tek početak ulaganja u cjelodnevnu nastavu koja će trajati sve četiri godine projekta, pa ćemo tako ove godine potpisati ugovor za rekonstrukciju kotlovnice u iznosu od 51.000 eura i klimatizaciju u iznosu od 22.000 eura, a već ove godine su pristigla sredstva od 82.000 eura za izvannastavne aktivnosti – kazao je ravnatelj Grudenić istaknuvši kako je to iznimna vrijednost za lokalnu zajednicu jer će time mala mjesta imati priliku pratiti razvoj obrazovanja kako to čine u velikim mjestima.
Dožupanica Jasna Petek rekla je da su se na Javni poziv Ministarstva znanosti i obrazovanja ‘Osnovna škola kao cjelodnevna škola – Uravnotežen, pravedan, učinkovit i održiv sustav odgoja i obrazovanja’ iz KZŽ prijavile dvije škole – OŠ Mače i OŠ Augusta Cesarca Krapina.
– Ukupno je na javni poziv prijavljeno 68 matičnih škola, a povjerenstvo je odabralo njih 64. U njima će se provoditi eksperimentalni program cjelodnevne nastave u trajanju od četiri godine, a taj je koncept središnji reformski program u sustavu općeg obaveznog obrazovanja u RH i snažan je iskorak u modernizaciji osnovnoškolskog obrazovanja koji će odgovoriti na potrebe učenika. Sve počiva na znanstvenim činjenicama koje pokazuju da naši učenici godinama pokazuju slabije rezultate od svojih vršnjaka u ostatku Europe, a posebice iz područja čitalačke, matematičke i prirodoslovne pismenosti. Isto tako, naši učenici tijekom godine provode najmanje sati na nastavi – istaknula je Petek.
Kritika sustava
Kako je istaknula dožupanica, Nacionalni plan oporavka i otpornosti predviđa mnoga ulaganja u osnovnoškolsko obrazovanje, a sve s ciljem zadovoljavanja potreba svih učenika. No Petek je uputila kritiku sustavu.
– Koncept cjelodnevne nastave je dobar, no nije dobro iskomuniciran i nedovoljno dobro je pripremljen. Po tom se pitanju nešto činilo s popravcima tog koncepta, sada imamo škole koje će sudjelovati u eksperimentalnom programu, iskristalizirat će se ono što je dobro ili loše da se može promijeniti i nadam se da će taj koncept zaživjeti i dalje – poručila je Petek.
Inače, prema NPOO-u, Županija je i ostale škole koje su u dvije smjene, ukupno njih 16, pripremala za cjelodnevnu nastavu, a do sada su stigla tek dva odobrenja zahtjeva.
Župan Željko Kolar također je uputio kritiku konceptu rekavši da je cjelodnevna škola i jednosmjenska nastava jedan od rijetkih dobrih projekata u Hrvatskoj, koji je nažalost imao katastrofalnu pripremu.
– Zbog toga moram posebno čestitati ravnatelju škole, nastavnicima i roditeljima koji su prepoznali da je cjelodnevna jednosmjenska nastava budućnost i da je to standard kojem trebamo težiti. Ugovori koje smo ovom prilikom potpisali će zasigurno, na svim područjima, poboljšati standard obrazovanja učenika u Osnovnoj školi Mače i žao mi je što više škola na našem području nije prepoznalo tu priliku i što će učenici tih škola biti uskraćeni za ovakve prilike kakve će se ovdje stvoriti. Svi smo mi tu zbog djece i djeca nam moraju biti na prvom mjestu, a Krapinsko – zagorska županija to dokazuje – poručio je župan Kolar i dodao da je ovo na području KZŽ ‘pilot projekt’, a posebno je značajno što kreće iz ovako male sredine kao što je Mače.
– Što se tiče Mehanizma za oporavak i otpornost, konkretno vezano uz dogradnju i rekonstrukciju škola za cjelodnevnu i jednosmjensku nastavu, to je jako dobro zamišljeno, a jako loše realizirano. Ministarstvo nema dovoljan broj ljudi da bi taj projekt uspješno provelo. Bez reorganizacije unutar Ministarstva, ovaj Javni poziv će propasti. Kada se neki javni poziv najavi, mi iz iskustva znamo da odmah moramo krenuti s projektiranjem da onda, kada bude objavljen, samo neke sitnice iskorigiramo. Ishodili smo osam građevinskih dozvola za sportske dvorane, pripremili još toliko škola po pedagoškom standardu koji je bio na snazi. Ministarstvo je onda krajem 2022. promijenilo standarde na način da ih smanji i onda raspisalo javni poziv. Mi smo svu dokumentaciju morali ići raditi ispočetka. Od osmog mjeseca lani, naših 20 zahtjeva stoji u Ministarstvu. Dobili smo odobrenje za dva – za OŠ Brestovec Orehovički i Centar za odgoj i obrazovanje u Krapinskim Toplicama. Sve ostalo stoji! Pozivam ministra buduće Vlade, bez obzira koja ona bila, da čim prije okupi nas koji bi trebali provesti tu priču, da prenesemo to malo pozitivnih iskustava, da se brzo reorganiziramo i počnemo provoditi taj projekt koji je inače jako dobro zamišljen, no jako loše iskomuniciran – zaključio je Kolar.