SVJETSKI JE DAN BICIKLA: Popričali smo s Vjeranom Skupnjakom iz Krapine, velikim sportskim entuzijastom, kojem je bicikliranje jedna od ljubavi

“Nekad se sve montiralo s običnim ključem i maticom, no sad dolaze novi i skuplji bicikli…”

Objavljeno: 03.06.2024. Marko Presečki

Danas se obilježava Svjetski dan bicikla, usvojen 2018. godine rezolucijom Opće skupštine UN-a koja je prepoznala bicikl kao jednostavno, cjenovno pristupačno, pouzdano i ekološki prihvatljivo održivo prijevozno sredstvo kojim se potiče upravljanje okolišem i zdravljem.

Tjelesna neaktivnost jedan je od vodećih čimbenika rizika za smrtnost od nezaraznih bolesti. Ljudi koji su nedovoljno aktivni imaju 20 do 30 posto povećan rizik od smrti u usporedbi s ljudima koji se dovoljno kreću. Mnoga su istraživanja posebno proučavala utjecaj hodanja i vožnje biciklom. Među njima se pokazalo da:

  • hodanje 30 minuta ili vožnja bicikla 20 minuta većinu dana u tjednu smanjuje rizik od smrtnosti za najmanje 10 posto
  • aktivno putovanje na posao povezano je s oko 10-postotnim smanjenjem rizika od kardiovaskularnih bolesti i 30-postotnim smanjenjem rizika od dijabetesa tipa 2
  • smrtnost povezana s rakom je 30 posto niža među biciklistima

Kako bismo bili zdravi, potrebno je biti tjelesno aktivan barem 30 do 60 minuta svaki dan, a vožnja bicikla idealna je tjelesna aktivnost koja ima izvrstan utjecaj na kardiovaskularni sustav i povećanje tjelesne spremnosti. Bicikliranje također može pomoći u poboljšanju mentalnog zdravlja jer snizuje razinu stresa i opušta. To najbolje zna Vjeran Skupnjak, sportski entuzijast i strastveni biciklist iz Krapine, ujedno i vlasnik trgovine i servisa bicikala ‘Jurilica Ekspres’.

Povodom Svjetskog dana bicikla, sjeli smo sa Skupnjakom i popričali o savjetima za bicikliste, ali i o problemima s kojima se susreću serviseri.

– Kako bismo bili sigurni tijekom vožnje biciklom, potrebno je znati najčešće rizične faktore koji dovode do nesreća biciklista. To su brzina vozila koja dijele ceste s biciklistima, vožnja u alkoholiziranom stanju, vožnja bez kacige, vožnja bicikla u suprotnom smjeru te nedostatak vidljivosti i nekorištenja svjetala za bicikle. Posebno vrijedi naglasiti da biciklisti koji ne nose kacigu u trenutku sudara imaju teže ozljede od onih koji nose kacigu. Također je važno napomenuti da učinkovitost biciklističkih kaciga u prevenciji ozljeda glave u sudaru može biti ograničena nepravilnom uporabom: kacige koje leže previsoko na čelu, koje imaju nepravilno postavljene naramenice ili koje se pretjerano pomiču naprijed-natrag mogu rezultirati većim rizikom od ozljeda glave – govori nam Skupnjak.

Kako je došlo do toga da otvori servis za bicikle u Krapini?

– Firma je počela s radom 2012. godine kao rezultat povećane potražnje sportskih proizvoda i sadržaja na području Krapinsko – zagorske županije. Baziramo se na prodaji i servisu bicikala i popratne opreme. Osim toga, bavimo se i organizacijom sportskih događaja te veleprodajom industrijske opreme. Glavni motiv da nas posjetite u našoj trgovini u Krapini je stručno i dobronamjerno savjetovanje za kupnju bicikla i ostalih artikala iz naše ponude, te stručni savjeti za sigurno pedaliranje s manjim utroškom energije koje će i vašem ljubimcu na dva kotača omogućiti manje nepotrebnog trošenja i duži vijek trajanja – kaže Skupnjak.

Kupujete bicikl? Najprije odaberite kategoriju i veličinu

S čim se najčešće susreće prilikom servisa?

– Najčešći popravci su vezani za gume i lance. Ljudi sada voze novije bicikle, sve je više novih sistema i zahtjevnije je, svi imamo isti problem s novitetima. Nekada se sve montiralo s običnim ključem i maticom, a sad dolaze novi i skuplji bicikli gdje je obično sve na imbus ključ. Najčešće se dogodi da lanac pukne jer ljudi nisu naviknuti podmazivati lanac nakon svake 2-3 vožnje. No, sada na cestovnim biciklima postoje elektronički mjenjači gdje preko aplikacije podešavaš brzine, moraš imati bateriju koja dugo izdrži, ali problem je što dolazi do kvarova gdje je sve ispravno. Znači, trebaš otkloniti grešku u kompjuteru, postoje aplikacije za određene marke bicikala, priključiš se preko Wi-Fija na bicikl i rješavaš greške – objašnjava nam Skupnjak.

– Danas je sve teže mehanički popravljati bicikle jer treba neko vrijeme da to skineš, pa svaki proizvođač ima neke svoje cake, treba biti u trendu i sve je to kompliciranije. Od koronavirusa se nije ništa oporavilo, dijelova na tržištu nema, veliki uvoznici nemaju robe… – dodaje Skupnjak.

I za kraj, što bi preporučio neiskusnim biciklistima?

– Bez obzira na to gdje kupuju, trebaju odmah odabrati kategoriju i veličinu bicikla. Dosta ljudi koji ulaze u biciklizam nemaju pojma da se bicikl treba gledati po visini čovjeka. Izdvojio bih gravel bicikle koji su trenutno jako popularni, riječ je o tipu bicikla koji vam omogućuje da putujete po neravnim i zahtjevnim stazama poput šuma i planinskih puteva, a istovremeno uživate u brzoj i fluidnoj vožnji po asfaltiranim cestama. Ti bicikli su dizajnirani za stabilnost i udobnost tijekom dugih vožnji te nude performanse na ravnim dijelovima, a također imaju i jak pogonski sustav koji omogućuje brzo kretanje – zaključuje Skupnjak, čiji servis ‘Jurilica Ekspres’ možete posjetiti na adresi Polje Krapinsko 3, ponedjeljkom, srijedom i petkom od 8 do 15 sati, utorkom i četvrtkom od 12 do 19 te subotom od 8 do 13.

Najnovije po kategorijama

Objavljeno u isto vrijeme

Pročitajte više s našeg weba