Novi pravilnik o zdravstvenim pregledima vozača izazvao je pravu pomutnju među liječnicima i pacijentima. Stupio je na snagu početkom svibnja i donio velike promjene u evidentiranju zdravstvene sposobnosti vozača za upravljanje motornim vozilima. Jedna liječnica obiteljske medicine iz Podravine tako upozorava kako neki pacijenti čak odustaju od terapije, piše Danica.
To se odnosi na one koji povremeno koriste lijekove za smirenje poput Xanaxa, Normabela ili Apaurina. Djelatne tvari tih lijekova, naime, u novom su pravilniku na popisu onih koje “značajno utječu na sposobnost upravljanja vozilima.”
Automatski upozorava policiju
– U tom slučaju mi moramo izreći upozorenje vozaču ili vozačici koji koriste te lijekove jer oni mogu znatno utjecati na njihove vozačke sposobnosti. To se mora unijeti u karton – tumači obiteljska liječnica. Zbog toga strahuje kako bi pacijenti u potrazi za takvim lijekovima mogli posegnuti za crnim tržištem.
No, nisu samo lijekovi za živce na tom popisu. Tu su i neki poznati analgetici poput Plivadona, Caffetina, ali i osjetno jačeg Fentanila. Svi koji na dulje razdoblje koriste te lijekove mogu od svojeg liječnika dobiti službeno upozorenje s privremenom zabranom upravljanja.
U takvim slučajevima ne ide automatski obavijest policiji, ali ona će biti obaviještena o tom upozorenju u slučaju prometne nesreće. Policiju se automatski upozorava samo ako liječnik utvrdi da vozač boluje od bolesti zbog koje nije sposoban sigurno voziti dulje od šest mjeseci.
Pravilnik će morati provoditi svi liječnici, uključujući i privatnu praksu, a ne samo liječnici obiteljske medicine. Koja zdravstvena stanja spadaju u koju kategoriju, objasnila je prošlog tjedna liječnica obiteljske medicine Ljiljana Ćenan, jedna od članica radne skupine u Ministarstvu zdravstva koja je radila na Pravilniku.
Kada su u pitanju zdravstvena stanja koja su prema novom Pravilniku dužni upisati u zdravstveni karton, Ćenan kaže kako je popis opširan te nabraja najučestalija.
– Neka od stanja su ukliještena leđa, slomljena ruka ili noga, vjerovali ili ne, viđala sam pacijente koji su vozili s gipsom. Zatim vrtoglavice i omaglica, jaka migrena, pretjerano povraćanje u trudnoći. Kada su u pitanju lijekovi, pacijenti koji primaju kemoterapiju ne bi trebali voziti – rekla je Ćenan, koja je posebno izdvojila osobe s epileptičnim napadajima.
Kada su u pitanju konfliktna ponašanja pacijenata, liječnica Ćenan kazala je kako se tijekom 20 godina karijere u istoj ambulanti ipak nešto manje susretala s neugodnim situacijama. No, priznaje, pamti pacijente koji su imali burne reakcije nakon što ih je prijavila policiji, a ona ih uputila na Medicinu rada zbog oduzimanja vozačke dozvole.
Profesionalna vozačka dozvola
Iz Zagrebačkog dijabetičkog društva zadovoljni su novim Pravilnikom Ministarstva zdravstva jer su donesene ključne promjene vezane uz dijabetes. Od danas će osobe koje su ovisne o inzulinu, ako zadovolje medicinske preduvjete, moći ostvariti pravo na profesionalnu vozačku dozvolu.
– Do sada je važilo pravilo da oni koji su na inzulinu ne smiju ostvariti pravo na profesionalnu vozačku dozvolu, a postojećim vozačima koji su prešli na inzulin je profesionalna dozvola bila oduzeta. Pravilnik je bio vrlo rigorozan budući da kvaliteta regulacije dijabetesa te mišljenje dijabetologa uopće nisu bili uvažavani. Sad se sve mijenja, novi pravilnik je inkluzivniji, korektniji i jasniji. Naime, omogućava procjenu svakog pojedinca, njegove samokontrole i osobnog stanja, a ne generalne zabrane. Ovisnima o inzulinu s tip 1 i tip 2 dijabetesom sada daje fer šansu da se počnu baviti zanimanjem koje vole, što je i njima samima motivacija za što bolju samokontrolu – smatra Davor Skeledžija iz Zagrebačkog dijabetičkog društva.
Dodaje da će preduvjeti za osobe na četiri ili više doza inzulina biti obavezno nošenje senzora za bezbolno mjerenje glukoze, koji će ih alarmirati ako se glukoza približi opasnim razinama. Senzori koje će profesionalni vozači morati nositi, naglasio je, u potpunosti su besplatni.