U Varaždinu se danas održava konferencija na temu ‘Hrvatski sjever: Brze ceste i/ili željeznica’. Riječ je o najvećoj konferenciji o cestovnoj i željezničkoj infrastrukturi na sjeveru i drugom takvom skupu nakon prošlogodišnjeg skupa ‘Ceste sjevera: Mreža brzih cesta’, koji je okupio respektabilan broj relevantnih sudionika – od saborskih zastupnika, župana, gradonačelnika i načelnika, izaslanika županijskih uprava za ceste i graditeljskih tvrtki.
Varaždinski župan Anđelko Stričak naglasio je važnost prometnog povezivanja između županija na sjeveru zemlje.
– Na području naše županije odvija se jedan investicijski ciklus vrijedan preko 400 milijuna eura, od toga 200 milijuna u javnu infrastrukturu, a 200 u gospodarstvo. Prometno povezivanje je zasigurno jedno od najvažnijih i upravo smo stoga prošle godine održali prvu konferenciju o mreži brzih cesta na sjeveru, a ove godine smo proširili i na željeznicu. Što se tiče brze ceste od Varaždina prema Krapini, na dijelu od Varaždina do Lepoglave imamo ishođenu lokacijsku dozvolu, za prvu fazu izgradnje od Varaždina do Tužnog imamo i odabranog izvođača, jedino nam je preostalo da riješimo neke sitne imovinsko – pravne odnose – rekao je varaždinski župan.

Više koordinacije
Krapinsko – zagorski župan Željko Kolar uputio je kritiku.
– Žao mi je što nije došao ministar, on je ipak najodgovornija osoba za provedbu projekata. Dinamika koju smo dogovorili, a koja se ne provodi, to je pitanje za ministra… Mi nikada nismo sjeli za stol, nalazimo se jednom godišnje i podijelimo ugovore kroz koje se mi javljamo na natječaje, a ima dosta toga oko čega bismo trebali sjesti i porazgovarati. Za sjever Hrvatske nema posebnih programa kao što ih ima za Slavoniju i Baranju, ljudi to moraju znati. U svakom slučaju, treba nam više koordinacije. No, ima i pozitivnih stvari, primjerice završena pruga od Zaboka do Zagreba te jedna interventna investicija na pruzi Zabok – Krapina – kazao je Kolar.

Ni međimurski župan Matija Posavec nije zadovoljan dinamikom.
– Ulaganje u promet je nešto što je jako važno za sjever Hrvatske. Ja osobno nisam zadovoljan dinamikom bez obzira na sva ulaganja, ne smijemo zaboraviti da je sjever Hrvatske gospodarska lokomotiva zemlje. Moramo imati jaču i kvalitetniju infrastrukturu nego što imamo danas, imali bismo bolje rezultate i bolji život. Novac nije problem, problem je samo dobra volja – poručio je međimurski župan.

Državni tajnik u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture Žarko Tušek pak se osvrnuo na velike projekte na sjeveru.
– Mislim da je ovo jedan dobar doprinos u smislu dijaloga između lokalne zajednice i Vlade Republike Hrvatske, da se definiraju prioriteti u razvoju sjevera Hrvatske i da se ti prioriteti nametnu u komunikaciji prema državnoj razini. Sjever je ekonomski i gospodarski motor razvoja Hrvatske koji ima izvrsne industrijske pokazatelje i naravno da kontinuitet naših politika nije moguć bez kvalitetne infrastrukture. Mislim da smo u godinama koje su iza nas napravili puno velikih projekata na sjeveru Hrvatske – rekao je Tušek, nakon čega su ga novinari pitali o boljoj željezničkoj povezanosti između Međimurja i Zagreba.
– To je sad jedno malo kompleksnije pitanje koje zahtijeva i neka tehnička objašnjenja, možda u ovom trenutku niti nije vrijeme za to. Ono što mogu reći, u osam godina našeg mandata na sjeveru Hrvatske investirano je gotovo 350 milijuna eura. Neki od naših ozbiljnih i živih projekata na sjeveru su revitalizacija pruge do Zaboka, zatim obnova pruge do Krapine, a sada idemo s obnovom pruge Varaždin – Čakovec. Jedina nova pruga, ona oko Svetog Ivana Žabnog, to je jedina nova moderna pruga u Republici Hrvatskoj. Tu je i aktivni projekt pruge Križevci – mađarska granica, vrijedan gotovo 350 milijuna eura, koji ulazi u završnu fazu. Pripremamo rješenja za aktualnu prugu Zagreb – Zaprešić – Zabok – Varaždin – Čakovec koju bismo htjeli obnoviti i podići njezinu brzinu sukladno nekoj dinamici. Kroz nekoliko mjeseci raspisat ćemo natječaj za nabavu 15 novih vlakova, što električnih, što elektrobaterijskih, što hibridnih – kazao je Tušek između ostalog.

Šest milijardi eura za pruge
Član Uprave Hrvatskih cesta Alen Leverić osvrnuo se na veliki investicijski ciklus na sjeveru Hrvatske do 2030. godine.
– Konferencija je odlična prilika za rezimirati godinu. Tako smo prošli put najavili izgradnju rotora u Jamcu i Hrašćici, jedan je izgrađen, a drugi je u zadnjoj fazi izgradnje. Potpisan je ugovor o izgradnji brze povezanosti prema Čakovcu, razgovaramo o istočnoj obilaznici Varaždina za što čekamo natječaj. Nastavak brze ceste od Cerja do Ivanca je u zadnjoj fazi pripreme. Naravno, pripremamo dionicu prema Đurmancu gdje imamo studiju utjecaja na okoliš – kazao je Leverić, naglasivši kako se sve realizira dogovorenom dinamikom. Uz to, istaknuo je povezanost željeznica i cesta, a sve kako bi se roba i putnici mogli lakše prevesti do odredišta.

Više o samim željeznicama rekao je Ivan Kršić iz HŽ Infrastrukture.
– Trenutno imamo u fazi izvođenje projekata od 1,5 milijardi eura, a u planu je uložiti šest milijardi eura. U zadnjih osam godina uložili smo 350 milijuna eura u sjeverne županije, a planiramo još 300 milijuna. Završili smo projekt Zaprešić – Zabok, a u kontekstu putovanja vrijedi napomenuti da smo završili Savski Marof – Zagreb. U planu nam je obnova pruge od Virovitice do Čakovca, a tu je i Lepoglavska spojnica koja je zbog nedostatka financijskih sredstava u drugom planu. Ona dolazi nakon obnove glavnih koridora – zaključio je Kršić, istaknuvši kako ide obnova pruge od Zaboka do Varaždina.
