Venture Global LNG je američka kompanija koja upravlja LNG terminalom Calcasieu Pass u Louisiani, jednim u nizu oportunističkih ulaganja s one strane Atlantika koja su praktički preko noći, zahvaljujući ruskoj invaziji na Ukrajinu, zadobili status projekta od strateškog značaja, piše Poslovni dnevnik.
Međutim, u cijeloj priči ima i jedan problem, koji žulja brojne investitore, ali i milijune potrošača diljem Europe.
Naime, kompanija je sklopila niz dugoročnih ugovora o opskrbi s europskim dobavljačima (najčešće se spominju BP, Shell, Edison i Orlen) i potom ih, ohrabrena dramatičnim rastom cijena prirodnog plina na Starom kontinentu, jednostavno odlučila – ignorirati.
Terminal otprema značajne količine ukapljenog prirodnog plina još od ožujka 2022. godine, ali iz kompanije uporno tvrde kako je riječ tek o testnoj proizvodnji. Prema njihovu tumačenju, terminal formalno još uvijek “nije u funkciji”, unatoč osam milijardi dolara prihoda realiziranih tijekom prošle godine (uz operativnu dobit od čak 4,9 milijardi dolara).
Umjesto isporuke plina po ugovorenim (fiksnim) cijenama europskim kupcima, već nepune dvije godine Venture Global LNG prodaje plin širom svijeta po znatno skupljoj cijeni na spot tržištu, ignorirajući optužbe kupaca bez čijih (inicijalnih) narudžbi postojećeg terminala vjerojatno ne bi ni bilo.
Ako nije u pitanju bezobzirno kršenje ugovornih stavki (taj dio tek treba dokazati), onda su u igri kojekakvi drugi problemi, kvarovi i odgode zbog kojih tržište i dalje karakterizira žestoka borba između azijskih i europskih kupaca. Potonji su stoga prisiljeni plaćati premiju kako bi brodove na putu prema Aziji skrenuli ka Europi. A to posljednjih dana, prema dostupnim podacima, učestalo čine: uvoz ukapljenog prirodnog plina u studenome dosegao je najvišu razinu u posljednjih deset mjeseci.
Stvari su se ozbiljno zakomplicirale i danas izgledaju bitno drukčije no što je to bio slučaj krajem prošle godine kada se scenarij rasta cijena prirodnog plina činio malo vjerojatnim.