Zdravstvo je svake godine jedno od tri područja s najviše pritužbi građana: uvijek ih je više od 400 godišnje, toliko će ih otprilike biti i 2024., procjenjuje pučka pravobraniteljica, a ove godine prednjače pritužbe koje se odnose na gubitak obveznog zdravstvenog osiguranja, piše Prigorski.
– Među njima su i teško, kronično bolesni, koji su saznali da su izgubili zdravstveno osiguranje tek kad su došli liječniku ili trebali preuzeti lijekove. Javile su nam se i brojne majke koje su, zato što su izgubile zdravstveno, ostale i bez rodiljne naknade, kao i studenti koji studiraju izvan Hrvatske – kaže pučka pravobraniteljica Tena Šimonović Einwalter.
Posljedica je to nove obveze koja je prošle godine uvedena, a po kojoj dio građana, među kojima ima i starih i nemoćnih, moraju jednom u tri mjeseca osobno doći u HZZO kako ne bi izgubili obvezno zdravstveno osiguranje.
Pravobraniteljica je još u lipnju 2023. godine Ustavnom sudu podnijela zahtjev za ocjenu ustavnosti ove obveze, koja je propisana izmjenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti, no odgovora još nema.
Pritužbe građana vezane uz zdravstvene usluge bile su na prvom mjestu 2022. i 2023. godine. Kršilo se pravo na zdravlje, prava pacijenata na suodlučivanje, obaviještenost, privatnost i pristup medicinskoj dokumentaciji, ali i pravo na zdravstvenu zaštitu u kojem se pojavljivala i diskriminacija, podsjeća pravobraniteljica.
Posebno upozorava da su se ove godine starije osobe suočile i s novim problemom – HZZO im odbija isplatiti naknadu troškova prijevoza za liječenje jer imaju pravo na besplatnu vožnju vlakom.
Česti problemi u zdravstvu su duge liste čekanja na termin za pregled ili postupak i nedostatak liječnika.
Pacijenti, sudeći prema pritužbama, često ne mogu dobiti jasne informacije o svom stanju ili liječenju, kao ni kopiju svoje medicinske dokumentacije, a jako često govore i o neprimjerenoj komunikaciji konkretnih zdravstvenih djelatnika s kojima su bili u kontaktu, pojašnjava pravobraniteljica.
Kao veliki problem ističe i nedostupnost palijativne skrbi. Onkološki pacijenti i članovi njihovih obitelji s problemima se suočavaju kod pretraga, postupaka i razgovora o dijagnozi.