Mala knjižnica dvorca Trakošćan danas je nakon godinu dana ponovno otvorila svoja vrata i to u starom sjaju. Razlog tome je dovršetak opsežnih, višemjesečnih konzervatorsko-restauratorskih radova na unikatnim flokiranim tapetama.
Valja istaknuti kako one datiraju iz sredine 19. stoljeća te su po mnogo čemu od velikog značaja, a više o svemu je na otvorenju kroz prezentaciju rekla voditeljica ovog projekta, restauratorica mag. art. Valentina Meštrić.
– Restauracija tapeta bio je jedan od najzahtjevnijih projekata na kojima sam radila, a utrošeno je 1400 sati što se tiče samo praktičnog dijela. Jedinstvena je to restauracija s obzirom na to kako nemamo ovakvih sačuvanih primjeraka u Hrvatskoj te su sudjelovale i međunarodne i domaće institucije – kazala je restauratorica Meštrić te je posebno istaknula suradnike od svjetskog glasa:

Međunarodna i domaća suradnja
– Na projektu su surađivali kolege iz Austrije koji su donijeli 30 godina iskustva te smo imali čast što su na nas prenijeli svoja znanja. Oni su radili na poznatim djelima za grofove Lichtenstein i Habsburgovce. Nadalje, surađivali smo s Muzejem dekorativne umjetnosti iz Pariza i Muzejem tapeta iz Njemačke i Velike Britanije na identifikaciji autora, a istraživačke radove smo započeli s Robertom Kellyjem iz Washingtona koji je radio na obnovi tapeta u Bijeloj kući u Lincolnovoj sobi – kazala je Meštrić.
Uz to, restauratorica je dodatno pojasnila o kakvoj se tehnici tapeta ovdje zapravo radi te otkrila pomalo šokantan podatak.
– Ovakva proizvodnja više ni ne postoji, tek jedna ili dvije tvornice na svijetu ih proizvode. Redi se o vunenim tapetama napravljenim tako da se otpadci vunene industrije lijepe na samu površinu papira u obliku uzorka. Odnosno, drvo se izrezbari i ljepilom se otisne na papir i tek onda se vuna posipa po površini ljepila. Taj proces bi danas bio jako skup, a u ono vrijeme su tapete bile odraz luksuza koji su si mogli priuštiti samo visoki slojevi. U prilog tome ide i činjenica da je sam grof Juraj VI. Drašković obnavljao dvorac i to je bio jedan od prvih restauracijskih zahvata u Hrvatskoj, a ove tapete su i postavljene u njegovoj vrijeme – 1856. godine. Korišten je poseban pigment koji je otrovan je sadrži arsen i nema ga danas na tržištu – kazala je Meštić naglasivši kako se soba preventivno kontrolira kako bi se spriječila otrovnost.
Ravnateljica Dvora Trakošćan Goranka Horjan istaknula je zadovoljstvo što su uspješno ojačane interne snage i timovi, u prvom redu s restauratoricom Valentinom Meštrić.
– Odmah se vidi razlika i novi projekti koji su zahtjevni i dugotrajni. Ovo možda izgleda kao mala biblioteka, ali kolegica je tu provela godinu dana u suradnji s renomiranim stručnjacima. Pohvalila bi i suradnju s nadležnim konzervatorskim odjelom u Varaždinu i Ministarstvu kulture i medija koji su nas podržali kao naš osnivač – kazala je ravnateljica Horjan naglasivši kako je vrijednost projekta desetak tisuća eura.

– Postoji tek mali broj stručnjaka koji su specijalizirani upravo za jedan segment koji se odnosi na materijale od tekstila i papira. Zato je važno da se naši restauratori usmjeravaju u programe koji su vezani s građom ili interijerima koje baštinski spomenik ima. Nadamo se da će u budućnosti biti prilike za daljnja osposobljavanja i stručna usavršavanja – poručila je ravnateljica Horjan.
Izložbena sezona
Ovom prilikom istaknula je i programe koji tek dolaze.
– Stalno radimo i trudimo se postavljati izložbe koje su zanimljive publici pa tako 15. veljače imamo otvorenje izložbene sezone o Jurju II. Draškoviću. Upravo on je jedan od istaknutih predstavnika obitelji koji je čvrsto pozicionirao Draškoviće uz bečki dvor i omogućio napredovanje nasljednicima na istaknute dužnosničke, administrativne ili vojne položaje što je bio preduvjet za dobivanje grofovske titule. Naravno, uz njega se i veže kontroverza jer je bio ban u vrijeme Seljačke bune 1573. godine, tako da imamo tu i malo tamniju stranu koja će zaintrigirati posjetitelje – rekla je ravnateljica Horjan.
Voditeljica Konzervatorskog odjela u Varaždinu Vesna Pascuttini Juraga ovom prilikom istaknula je kako se prate sve radnje na obnovi dvorca Trakošćan.
– Kao nadležni konzervatorski odjel izdajemo potrebne zakonske akte, vršimo konzervatorski nadzor i sve se radi u suradnji s nama te nam je ta suradnja s Dvorom itekako dobra. Ovo je jedan u nizu uspješno završenih projekta kojim se podigla razina originalnog uređenja dvorca i muzejska prezentacija samog Dvora Trakošćan – zaključuje Pascuttini Juraga.
