Balans kritike i pohvale
Hvalimo li danas djecu previše? Evo što stručnjaci kažu

Odgoj djece danas postavlja mnoge izazove, a pitanje “Hvalimo li djecu previše?“ sve je češće među stručnjacima. Stručnjaci Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Dr. Andrija Štampar upozoravaju da je balans između kritike i pohvale ključan za emocionalni i psihološki razvoj djeteta. Prekomjerna kritika ili, s druge strane, pretjerana pohvala mogu imati dugoročne negativne posljedice na djecu.

 

Kritika i pohvala – kako naći ravnotežu? 

Iako je kritika važan alat u odgoju, stručnjaci savjetuju da se ona koristi pažljivo. Prekomjerna kritika, koja se fokusira na pogreške, može imati suprotan učinak od željenog. Djeca koja su podložna konstantnoj kritici postaju obeshrabrena, gube samopouzdanje, a kod njih se može razviti osjećaj frustracije i ljutnje. Čak i u suočavanju s manjim izazovima, lako odustaju, iako bi zapravo mogli postići mnogo više. 

S druge strane, pohvala je važna jer doprinosi razvoju samopouzdanja i motivacije. Djeca žele od roditelja čuti pohvalu za svoje uspjehe, što im pomaže da razviju osjećaj postignuća i potiče ih na daljnje napore. Međutim, kao što upozoravaju stručnjaci, pohvale također mogu biti kontraproduktivne ako nisu odgovarajuće i srazmjerne postignućima. 

Kada pohvala postane problem? 

Pohvale koje se daju djeci za svakodnevne aktivnosti koje su zapravo očekivane (poput odnošenja smeća ili odlaska u školu) mogu dovesti do stvaranja nerealnih očekivanja. Djeca koja su previše hvaljena za obične stvari počinju vjerovati da je dovoljno postojati, a da bi zaslužili pohvalu. Takav pristup može im onemogućiti razvoj stvarne motivacije za postizanjem većih ciljeva. 

Naime, dječja samopouzdanje koje se temelji na “praznim” pohvalama može u budućnosti dovesti do neuspjeha u suočavanju s izazovima. Djetetu koje nije naučeno da je potrebno ulagati trud da bi postiglo uspjeh, postaje teško suočiti se s neuspjehom, a to može imati dugoročne negativne posljedice na njegov emocionalni i mentalni razvoj. 

Kako pohvaliti na pravi način? 

Stručnjaci ističu da pohvala mora biti srazmjerna postignuću i da mora biti konkretna. Umjesto generičkihpohvala poput “Super si!“, bolje je koristiti konkretne izraze poput “Izgleda da si stvarno uživala glumeći u predstavi“ ili “Lijepo je što si pospremila svoje igračke.“ Ovakve pohvale usmjeravaju dijete na to da prepozna svoje specifične uspjehe, a ne da se uspoređuje s drugima. 

Izbjegavanje usporedbi s drugima 

Korištenje usporedbi u pohvalama može biti štetno. Pohvale koje uspoređuju dijete s njegovim vršnjacima mogu mu stvoriti osjećaj nesigurnosti i nerealnih očekivanja. Važno je da djeca ne gledaju svoje uspjehe u kontekstu drugih, već da se usmjere na vlastite ciljeve i postignuća

Prekomjerna ili lažna pohvala može negativno utjecati na djetetovo samopouzdanje. Djeca mogu osjetiti kada pohvale nisu iskrene, što može dovesti do gubitka povjerenja. Stručnjaci upozoravaju roditelje da pohvale budu dosljedne i realne, čime se omogućava djetetu da osjeća stvarnu vrijednost svog truda. 

Kombinacija pohvale i pozitivne pažnje 

Pohvala, u kombinaciji s pozitivnim neverbalnimodgovorima poput osmijeha, zagrljaja ili “palca gore“, može donijeti najbolje rezultate. Takvi odgovori pomažu djetetu da bolje razumije što je učinilo ispravno, a istovremeno jačaju emocionalnu povezanost s roditeljima. 

Pohvala je bitna, ali mora biti utemeljena na stvarnim postignućima i poticajna na pravi način. Previše pohvala može djetetu stvoriti nerealna očekivanja i ometati njegov emocionalni razvoj. Ključ uspješnog odgoja leži u ravnoteži između kritike i pohvale te u iskrenom i podržavajućem pristupu. Kao što je Phyllis McGinley izrekla: “Pohvala grije i poželjna je. Ali, mora se zaslužiti. Kao zagrljaj djeteta.“

Kajkavske kronike

Još iz rubrike

NET.HR

IZ HRVATSKE

Kajkavske kronike

Još iz rubrike