Lijepo vrijeme, kakvo se očekuje u narednom razdoblju, izmamit će na prometnice veći broj ljubitelja vožnje motocikala i mopeda, koji svojim povećanim prisustvom u prometu sudjeluju i u većem broju prometnih nesreća. Iako je tijekom prošle godine zabilježen pad smrtnog stradavanja vozača i putnika na mopedima i motociklima i to 71 u 2024. u odnosu na 76 u 2023. godinu, što je smanjenje od 6,6 posto, potrebno je posebno istaknuti kako se gotovo svaka treća poginula osoba u prometu na cestama u Hrvatskoj nalazila na mopedu ili motociklu, što svakako predstavlja preveliki broj.
Na području Policijske uprave krapinsko – zagorske tijekom prošle godine stradala je 31 osoba koja se nalazila na mopedu ili motociklu, od čega je 16 osoba zadobilo teške tjelesne ozljede, 14 osoba lakše tjelesne ozljede, a jedna je osoba smrtno stradala, dok su tijekom ove godine tri osobe zadobile ozljede u prometnim nesrećama na motociklima ili mopedima.
Vozači i putnici motocikala i mopeda često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju njihovu sigurnost, ali i sigurnost svih drugih sudionika u prometu. Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami sudjeluju u teškim prometnim nesrećama, gdje u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
U posljednjih pet godina vozači motocikala i mopeda skrivili su više od polovice (60 posto) svih prometnih nesreća u kojima su sudjelovali, prilikom čega je više od 2/3 nesreća s poginulim osobama. Slijedom navedenog iz policije upozoravaju na najčešće greške zbog kojih se događaju prometne nesreće, odnosno obveze kojih se trebaju pridržavati vozači navedenih vozila.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
- kreću se neprilagođenom i brzinom većom od dozvoljene
kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila - ne nose zaštitne kacige
- precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu
- obavljaju preticanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to prema prometnim znakovima nije dopušteno ili je rizično uzevši u obzir promet iz suprotnog smjera
- provlače se između zaustavljenih vozila u kolonama
- voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike
- upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima
- upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita)
- uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
- oduzimaju im prednost prolaska
- prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila, ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u takozvanom ‘mrtvom kutu’ bočnog ogledala
- skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera
- prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja s obzirom na omjer masa/snaga na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja
Savjeti i preporuke za vozače motocikala i mopeda:
- prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite
- uz zaštitnu kacigu, koristite i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice)
- zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je nositi svjetliju odjeću i kacigu življih boja, odnosno s reflektirajućim detaljima
- poštujte ograničenja dopuštene brzine
- prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste)
- provjerite tlak u gumama
- upalite dnevno ili kratko svjetlo
- ne vozite pod utjecajem alkohola ili droga
- prilikom vožnje u skupini, vozite u slijedu jedan iza drugoga
- vozite sredinom prometnog traka, a ne uz središnji dio kolnika (iznimka je samo situacija kretanja kolnikom koji ima samo po jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, gdje se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika)
- prilikom vožnje kroz lijevi zavoj odmaknite se dovoljno od središnje crte (vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može se nalaziti čak do jedan metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera)
- ne vozite slalom između vozila
- izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i slično, posebice u zavojima
- kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnjom te ne ispitujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla u prometu na cestama
- predviđajte poteze vozača automobila
- vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe te poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći kako biste bili sigurni u prometu
Policija će pojačati aktivnosti vezane uz vozače i putnike na motociklima i mopedima, ponajprije s ciljem preveniranja povećanog smrtnog stradavanja vozača i putnika na vozilima s dva kotača.