Automobilska industrija nalazi se na važnom raskrižju. Dok proizvođači ulažu milijarde u razvoj električnih automobila, vozači sve češće postavljaju pitanje – vrijedi li napustiti pouzdane benzince i dizelaše zbog električnog vozila? Iako se EV-ovi promoviraju kao jednostavniji i jeftiniji za održavanje, stvarnost na cestama često pokazuje drukčiju sliku, prenosi 24sata.
Električni automobili zaista imaju značajno niže troškove redovnog održavanja. Ne zahtijevaju izmjene ulja, zamjene svjećica, niti održavanje ispušnog sustava ili kompleksnih mjenjača. Prema podacima američkog Ministarstva energetike, trošak planiranog održavanja kod električnih automobila manji je za gotovo četrdeset posto po prijeđenom kilometru u odnosu na vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem. Na većoj floti vozila, to može značiti desetke tisuća eura uštede u relativno kratkom vremenu.
Niži troškovi održavanja – ali ne i manje kvarova
Unatoč nižim servisnim troškovima, nova istraživanja ukazuju da vlasnici električnih automobila prijavljuju znatno više kvarova. Analiza Consumer Reports otkrila je da su kvarovi kod električnih modela čak sedamdeset i devet posto češći u usporedbi s benzincima. Slični podaci dolaze iz Velike Britanije, gdje tvrtka MotorEasy bilježi veću stopu kvarova kod EV vozila nego kod konvencionalnih. Čak i Jakob Pfaudler iz britanskog autokluba AA potvrđuje da je stopa kvarova trenutačno nešto viša kod električnih vozila.
Glavni razlog leži u činjenici da električni automobili, iako tehnološki napredni, još uvijek prolaze fazu sazrijevanja. Proizvođači uče na greškama, a najviše problema javlja se kod elektromotora, sustava za punjenje i same baterije. Čak ni Tesla, kao najpoznatiji predstavnik električne mobilnosti, nije imuna na probleme s kvalitetom završne obrade, što uključuje loše postavljene panele, neispravne kvake i manjkavosti u izradi koje ne utječu nužno na vožnju, ali negativno utječu na korisničko iskustvo.
Osim tehničkih komponenti, sve veći broj problema u modernim automobilima odnosi se na softver. Nova vozila sve češće se nazivaju računalima na kotačima, a upravo je softver postao jedan od glavnih izvora frustracija za vozače. Studija J.D. Power za 2025. godinu pokazuje kako je pouzdanost automobila nakon tri godine vlasništva na najnižoj razini u posljednjih petnaest godina. Najveći broj prijava odnosi se na infotainment sustave, odnosno probleme s povezivanjem mobilnih uređaja s Android Auto i Apple CarPlay sustavima, što je već drugu godinu zaredom najčešći tehnički kvar.
Softver – novi izvor frustracija
Iako mnogi proizvođači pokušavaju riješiti softverske poteškoće putem bežičnih ažuriranja, samo trideset posto korisnika izjavilo je da su ta ažuriranja donijela stvarna poboljšanja. Više od polovice ispitanih nije primijetilo nikakvu razliku ni nakon više ažuriranja.
U cijelom ovom tehnološkom kaosu, klasični hibridi pokazuju iznimnu pouzdanost. Tehnologija koju je prije gotovo dvadeset i pet godina predstavila Toyota sa svojim Priusom danas je toliko sazrela da hibridni automobili bilježe dvadeset i šest posto manje kvarova u usporedbi s konvencionalnim modelima. Unatoč činjenici da posjeduju i električni i benzinski motor, klasični hibridi su stabilna, zrela i pouzdana tehnologija.
Nasuprot tome, plugin hibridi, koji kombiniraju sve značajke klasičnih automobila i električnih, bilježe najviše problema. Zbog svoje kompleksnosti, kod njih se javlja čak sto četrdeset i šest posto više kvarova nego kod benzinaca. Problem je u tome što se kod plugin hibrida množe točke mogućeg kvara – od sustava punjenja, baterije i elektromotora, pa sve do klasičnih motora i mjenjača.
Nema idealnog izbora – još
Benzinci i dizelaši, iako tehnološki manje inovativni, i dalje predstavljaju poznatu i pouzdanu opciju. Podaci MotorEasy-a pokazuju da su benzinski motori među najpouzdanijima, a njihovi najčešći kvarovi su očekivani i lako rješivi. Dizelaši, s druge strane, nešto su skloniji problemima s turbopunjačima, brizgaljkama i filtrima čestica, no prednost im je u dugogodišnjoj prisutnosti na tržištu, dobroj razrađenosti tehnologije i dostupnosti servisne mreže.
Zaključno, današnji odabir pogona više je stvar kompromisa nego ikad prije. Električna vozila donose niže troškove održavanja, ali i više rizika od kvarova zbog još nezrele tehnologije. Klasični hibridi trenutačno su najpouzdaniji izbor, dok su plugin hibridi najrizičnija opcija. Benzinci i dizelaši ostaju stabilna i provjerena rješenja za one koji traže predvidljivost i dostupnu servisnu podršku.
Iako električna budućnost neupitno dolazi, put do potpune pouzdanosti još uvijek je u fazi izgradnje.