HŽ Putnički prijevoz objavio je otvoreni postupak javne nabave za pet elektrodizelskih vlakova za daljinski promet, četiri elektrobaterijska vlaka i četiri baterijska vlaka. Elektrodizelski vlakovi vozit će na relacijama od Zagreba do Koprivnice i Osijeka, Čakovca i Kotoribe, Zadra, Rijeke i Pule (preko Slovenije). U njima će se pružati ugostiteljska usluga, bit će opremljeni modernim sustavom za informiranje putnika (imat će i Wi-Fi), rampama za osobe u invalidskim kolicima, udobnim sjedalima i mjestima za bicikle.
Tehničke specifikacije
Elektrobaterijski vlakovi koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj i elektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH; na neelektrificiranoj pružnoj mreži za pogon će koristiti baterije, a na elektrificiranoj mreži klasičan sustav napajanja pomoću pantografa. Baterije će se puniti iz kontaktne mreže ili pomoću stabilnih energetskih priključaka.

Baterijski vlakovi koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH; za pogon će koristiti baterije koje se pune isključivo pomoću stabilnih energetskih priključaka.
U sklopu ovog projekta nabavit će se i dva stabilna energetska priključka za punjenje pogonskih baterija u kolodvorima Lupoglav i Velika.
Očuvanje okoliša
– Primjenom zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu, odnosno zamjenom starih dizel-motornih vlakova novim elektrodizelskim, elektrobaterijskim i baterijskim vlakovima doći će do značajnog smanjenja ispuštanja CO2 u okoliš i proizvodnje električne energije koja se vraća u kontaktnu mrežu prilikom kočenja. Osigurat će se kvalitetna usluga i smanjit će se troškovi goriva, buka i operativni troškovi – ističu iz HŽ-a.
Procijenjena vrijednost nabave iznosi 107,3 milijuna eura bez PDV-a, a vlakovi se financiraju na temelju projekta Revitalizacija željezničkog sustava Republike Hrvatske iz zajma Europske investicijske banke.
Devet vlakova u ovoj godini
Uz 13 novih vlakova, HŽ Putnički prijevoz objavio je i pregovarački postupak s prethodnom objavom poziva na nadmetanje za uslugu srednjeg popravka osam električnih lokomotiva serije 1 142. Procijenjena vrijednost nabave iznosi 10 milijuna eura bez PDV-a.
Dakle, trenutačno je na prugama 61 novi niskopodni vlak, a ove godine bit će pušten u promet jedan elektrobaterijski, jedan baterijski i sedam dizel električnih motornih vlakova, dok će u 2026. u promet biti pušteno šest elektrodizelskih vlakova za povezivanje Zagreba i Splita.
Na nabavu novih vlakova, od kojih će neki i voziti prugama sjevera Hrvatske te na popravak lokomotiva, osvrnuo se i državni tajnik u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, Žarko Tušek:
Domaći proizvod
– Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u suradnji s HŽ Putničkim prijevozom intenzivno radi na obnovi flote vlakova. Do sada smo u mandatima naše Vlade, proteklih 10-ak godina, kupili 61 novi vlak. Potpuno smo svjesni da je uz ulaganja u željezničku infrastrukturu jednako važno i osiguravanje budžeta za brzu zamjenu voznog parka, jer je to jednostavno standard kakvav naši građani zaslužuju. Ova dva natječaja ukupne vrijednosti od gotovo 117 milijuna eura bez PDV-a samo su potvrda da naša strategija živi i da je provodimo u punom opsegu. Takvim tempom mislimo nastaviti na godišnjoj razini i kroz nekoliko godina cijeloj Hrvatskoj osigurati nove i moderne vlakove – kaže Tušek i dodaje da su jako ponosni što se nove tehnologije razvijaju u partnerstvu s domaćom industrijom te uz podršku i znanje domaćih inženjera.

– U 2025. i 2026. godini očekujemo isporuku 15 novih vlakova, među kojima su i prototipi baterijskog i elektrobaterijskog vlaka, ali i iznimno moderni dizel električni motorni vlakovi i novi elektrodizelski vlakovi, najvišeg ekološkog standarda. Jako mi je drago da ćemo upravo promociju jednog od tih najnovijiih dizel električnih vlakova vrlo skoro imati na pruzi Krapina – Zabok. Tu promociju očekujemo polovicom ožujka, a neki od ovih modernih vlakova bit će prisutni na zagorskim prugama i prugama sjevera Hrvatske – zaključio je Tušek.
Prvi na relaciji Krapina – Zabok
Prema tome, prvi iz serije sedam dizel električnih vlakova (pogon na dizel, električni prijenos op.a.) stiže upravo u Krapinu sredinom ožujka i vozit će na relaciji Krapina – Zabok, dok će još neki iz te serije voziti upravo prugama sjevera Hrvatske, primjerice prugom Varaždin – Zabok, Varaždin – Čakovec, odnosno Podravskom prugom.